Sunday, October 2, 2011

Tingginya wanita di sisi Islam

bismillahirahmannirrahim... sedikit coretan ana bawakan untuk tatapan enti sekalian 

...Wanita sebagai tulang belakang (Imam Muda Asyraf –forum wanita masa hadapan)...
Setelah Islam berkembang Nabi Muhammad saw cukup menyayangi dan menghargai wanita. Hadis Nabi saw menyatakan bahawa:

Sebaik-baik diantara kamu adalah sesiapa yang berbuat baik kepada isteri-isteri kamu.

Sehinggakan para sahabat yang ketika itu menyisihkan wanita. Selepas mendengar memeluk islam dan mendengar hadis nabi, para sahabat mengormati nabi dan akhirnya menghormati wanita.
hadis Rasulullah saw bersabda (menceritakan tentang nafkah kepada sahabat nabi):

wahai sahabatku, barang siapa yang pulang ke rumah dan memberi minum kepada isterinya maka baginya syurga Allah

walaupun hadis ini bermaksud memberikan nafkah kepada isteri mereka tetapi ada sahabat kurang faham menyediakan air untuk isterinya. Kemudian para sahabat balik ke rumah, bergegas untuk menyediakan secawan air bagi isteri-isteri mereka kerana berdakarkan pemahaman mereka apa yang dimaksudkan oleh Rasulullah adalah menyediakan air untuk isteri. Namun pada waktu sekarang ini, nak melihat sang suami menyediakan air untuk isteri amatlah payah. Mungkin mengambil air untuk isteri pun menjadi sesuatu yang tidak mungkin atau probabilitinya amatlah rendah.
                Dalam Islam sendiri banyak kisah-kissah yang menjadikan islam sebagai tulang belakang dalam penyebaran islam. Sebagai contoh, peristiwa Asma’ binti Abu Bakar ketika peristiwa hijrah. Jasa beliau cukup besa, di mana ketika itu Rasulullah bersembunyi di dalam gua. Dan tiada sesiapa yang mengetahuinya, dia melangkah bertemu Rasulullah dan Abu Bakar As-siddiq membawa makanan dan khabar berita. Asma’ merupakan orang yang sangat penting dalam penyebaran islam. Kerana tanpanya, kemungkinan besar dakwah Rasulullah tidak menyeluruh. Dan banyak lagi kisah-kisah dalam islam yang meninggikan wanita.

Islam ada berpesan agar kita menjaga 4 golongan terpenting dalam islam iaitu:

1.       Golongan remaja: kerana semangat dan tenaganya dalam usaha dakwah

2.        Golongan orang-orang tua : kerana pengalamannya diperlukan dalam membimbing usaha-usaha orang dewasa ( Nabi mahukan semangat orang muda digabungkan dengan pengalaman orang tua.)

3.       Golongan orang-orang kaya: supaya orang-orang kaya mampu member sumbangan untuk menjalankan kerja-kerja dakwah ( membuat projek etc)

4.       Golongan wanita : kerana pemikiran wanita yang teliti dicampurkan pemikiran seorang lelaki yang lebih meluas menghasilkan gabungan yang mantap.

Akhirulqalam,
                Mendidik seorang lelaki bererti anda mendidik seorang individu, mendidik seorang wanita pula sebenarnya anda sedang mendidik sebuah generasi.... renung-renungkan dan selamat beramal
Mungkin dah tiba masanya ana dan anti sekalian bangkit, memperjuangkan agama dan berkhidmat seperti mana srikandi terdahulu berjuang. Kini banyak ruang-ruang kosong yang masih memerlukan pejuang, pemimpin, pengorak langkah seperti kita ini untuk maju ke hadapan dalam pelbagai bidang... biarkan Islam harum di serata dunia!!

No comments:

Post a Comment